Wakacje offline

Okres wakacyjny to idealny czas na to by zerwać więzi emocjonalne
z telefonem. Jak rozpoznać czy nasze dziecko nadmiernie korzysta z urządzeń elektronicznych tj.: smartfon, komputer, konsola? Mimo, iż określanie uzależnienia od telefonu nie jest tak proste jak mogłoby się wydawać to rodzice mogą zauważać pewne objawy:

– noszenie telefonu cały czas przy sobie;

– doświadczanie złości i frustracji w sytuacji, gdy telefon jest rozładowany bądź dorosły
w danym momencie zabrania z jego korzystania;

– korzystanie z telefonu w sytuacjach do tego nieadekwatnych jak np.: rodzinne spotkania, wspólne posiłki, odwiedziny kolegi itp.

– przedkładanie używania telefonu nad inne aktywności dnia codziennego;

– korzystanie z telefonu i innych urządzeń tak często, że zaniedbuję higienę snu, spożywanie posiłków itp.

Relacja z telefonem może zastępować relacje w świecie rzeczywistym. Wirtualny świat niejednokrotnie dla dorosłych może wydawać się bardziej atrakcyjny niż rzeczywistość, więc dlaczego dla Naszych dzieci miałby taki nie być? Spędzanie czasu w sieci to pewien sposób ucieczki od trudnych emocji: lęku, złości a także samotności. Więź z telefonem może dzieciom w pewien sposób „rekompensować” brak satysfakcjonujących więzi z rodzicami
i rówieśnikami.

Co możemy zrobić, kiedy dostrzegamy, że dziecko korzysta z urządzeń elektronicznych
w sposób ryzykowny?

  1. Postaraj się korzystanie z urządzeń elektronicznych;
  2. Wspieraj dziecko i zachęcaj do Nawiązywania relacji w świecie rzeczywistym.
  3. Ustal zasady korzystania z telefonu np.:
    • Podczas spotkań należy odłożyć i wyciszyć telefon.
    • Nie korzystamy z telefonu podczas jedzenia posiłków oraz w łóżku.
  4. Wspieraj dziecko podczas trudnych sytuacji, naucz rozpoznawać emocje i stany wewnętrzne
  5. Spróbuj wspólnie z dzieckiem znaleźć najbardziej odpowiednia metodę radzenia sobie z emocjami- tak by zwiększać zasoby dziecka i mogło ono wybierać spośród kilku- pomoże to w takich sytuacjach, kiedy dziecko nieświadomie sięgało wcześniej po telefon
  6. Pomyśl wspólnie z dzieckiem jakich umiejętności chciałby się nauczyć i wspieraj te działania
  7. Zachęcaj do spędzania czasu wolny aktywnie (wyjdź na spacer, rower, poćwicz itp.)

Niezależnie od metod działania nie zapominaj, że dziecko uczy się przez modelowanie. Dlatego jak każda zmiana powinna ta również powinna zaczynać się od siebie. Używaj telefonu świadomie, kontroluj czas jego korzystania, nie sięgaj po telefon, kiedy doświadczasz trudnych sytuacji.

Stwórz relację z dzieckiem tak by nie musiało szukać Twojego zastępstwa w sieci.

Tekst został napisany w ramach Kampanii Przejdź na Jasną Stronę Mocy dofinansowywaną ze środków budżetu Miasta Szczecin.